lördag 5 november 2016

Stämpelkällan - stämplar och förtroendeuppdrag!


Jag har alltid haft lite grejer på gång vid sidan av. Jag jobbade på High Chaparral när jag var i tonåren. Där lärde jag känna indianerna, som jag jobbade med på indianön, och de lärde mig bland annat att göra drömfångare. Så jag har gjort drömfångare och sålt, jag gjorde halsband och örhängen med pärlor, jag har sålt handgjorda kort, bakat motivtårtor... Men min första och största kärlek är att teckna och rita. Det är alltid det jag återkommer till!

2010 kom jag i kontakt med ägarna till Stämpelkällan, Anna och Annika! Underbara damer, som råkade gilla mina teckningar. De ville förvandla dem till stämplar och sälja dem i sin webshop. Vi klickade och jag fick även förtroendet att ta hand om Stämpelkällans inspirationsblogg!



År 2010 var scrapbooking och papperspyssel riktigt hett och det fanns mängder av bloggar som handlade om just detta, både privata (bloggandet var också ett hett tidsfördriv) och företagsbloggar. Så hur skulle Stämpelkällans blogg sticka ut bland alla andra bloggar?

Jag skickade ut en förfrågan på ett stort forum om vilka som skulle vilja vara med och skapa för Stämpelkällans blogg och fick massor av svar. En handfull valdes ut till "Stämpelkällans DesignTeam" (DT) och så satte vi igång. Tanken var att bloggen alltid skulle ha något nytt att erbjuda. Varje dag uppdaterades bloggen med allt från inspirationsalster till tips och tutorials.

En andra, lösenordskyddad, blogg skapades enbart för designteamet. Ett smidigt alternativ då vi bodde i vitt skilda delar av landet. Där kunde vi diskutera idéer, lägga upp ett schema över bloggaktiviteter, vem som skulle göra vad. Det var också bra när medlemmar i designteamet byttes ut ibland, de nya kunde lätt komma in i gruppen och också ta del av vad som gjorts tidigare.

Hade detta varit idag hade Facebook och Instagram tagit en mycket större plats, men 2010 var facebookgrupper och instagram fortfarande i sin linda.

Jag styrde bloggen mot ett mål och varje vecka ökade antalet besökare och engagemanget på bloggen. Vi fick glada tillrop och Anna och Annika fick mycket beröm för bloggen när de deltog med Stämpelkällans stämplar på mässor och scrapträffar. En stor del i framgången var just att vi regelbundet lade upp nytt material, vi var konsekventa och det gjorde att många kom tillbaka varje dag för att se vad som var nytt. DT-teamet ändrades lite då och då för att vi inte skulle stagnera och vi hade även gäst-DT, för lite friska fläktar.

I nästan tre år höll vi bloggen levande. 2013 bestämde sig Anna och Annika för att lägga ner Stämpelkällan då det krävde för mycket av deras tid. Anna drev samtidigt ett annat företag och Annika skulle vidareutbilda sig, så det var tyvärr Stämpelkällan som fick ge vika. I maj 2013 stängdes både butik och blogg.

Uppdraget gav mig erfarenhet av att leda ett team. Att inspirera och motivera och pusha mot ett gemensamt mål. Jag lärde mig också vikten av att delegera. Att inte ta på sig alldeles för mycket själv utan samarbeta och att lita på att andra kan ta delar av ansvaret, så att både man själv och projektet inte går under.

Bloggen finns fortfarande kvar även om den inte har fått något nytt inlägg på tre år. Det är fantastiskt roligt att titta in där och tänka tillbaka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar