söndag 6 november 2016

Om att våga säga upp sig!

Elva år var jag på min senaste arbetsplats... Jag började som extrapersonal över sommaren. Sedan blev jag erbjuden ett vikariat för en som var föräldraledig. Sedan ledde det till fast tjänst och sedan blev jag liksom kvar där... Känns det igen? 


Jag jobbade på Forex Bank och jag trodde ALDRIG att jag fortfarande skulle jobba där elva år senare.

När jag avslutade mina studier på Linköpings universitet var jag fortfarande ganska ung, jag hade ingen erfarenhet och hade inte mycket skinn på näsan. Nu skulle jag ut i arbetslivet och att hitta ett jobb visade sig inte vara så lätt. Ett helt år var jag utan jobb och inkomst innan jag fick jobbet på Forex.

Första året jag jobbade där var jag mest tacksam över att jag hade ett jobb överhuvudtaget och en fast inkomst. Och så rullade det på.
Innan jag visste ordet av hade jag varit där i fem år! Men det var tryggt. Och jag hade ju ett jobb! Jag började bli rastlös dock och kikade runt lite på arbetsannonser, men samtidigt så var det lite läskigt. Jag visste ju precis vad jag hade, men inte vad jag skulle få... Så jag stannade.

När jag kom tillbaka från min andra föräldraledighet hade jag jättesvårt att komma in i lunken igen och nu kände jag att det här håller inte längre. Jag var konstant trött, jag var retlig och mådde allmänt dåligt. Jag sov illa, jag var stressad och jag hade ångest över att mitt liv höll på att försvinna bort! För min hälsas, mina barns och min mans skull var jag tvungen att göra något.

Så jag tog ett djupt andetag och sade till min chef att jag måste sluta! 

Lättnaden var enorm. Bara att faktiskt ha tagit beslutet och sagt det högt gjorde en gigantisk skillnad i hur jag mådde! Visst, det är väldigt skrämmande att inte ha någon inkomst! Vi har två barn att ta hand om och huslån, men jag höll på att jobba mig rakt utför ett stup! Det var bara en tidsfråga innan jag hade kraschat och det hade ingen tackat mig för

Att jobba i motvind tar ut sin rätt på psyket! Jag är glad att jag tog tag i det här i tid. Det är tufft att vara på en arbetsplats där man inte känner att man är allt det man kan vara. Det är inte rättvist mot vare sig arbetsgivaren eller sig själv.

Jag har inget nytt jobb än. Jag jobbar på det.

MEN DET VAR VÄRT DET!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar