fredag 4 november 2016

Förbjud energitjuvar!

Ett soligt Stockholm! 

Jag åkte till Stockholm igår morse. Jag skulle vara med på ett seminarium om CV-utveckling. Tåget var bokat och jag packade ner en bra bok i väskan.

När vi närmade oss Stockholm stannade tåget. Signalfel. Ett omfattande sådant. Vi stod i tågkö och det beräknades ta ett tag. Runtomkring mig hörde jag irriterade röster som pratade i telefon. Möten fick bokas om och det svors över SJ.

Där och då gjorde jag ett val.
Jag kunde välja mellan att gräma mig över att jag blev sen till mitt seminarium, något som jag inte hade någon som helst möjlighet att påverka, eller att acceptera läget och göra det bästa av situationen. Jag kunde sitta och sura och göra mig själv mer och mer irriterad och stressad över att jag inte kunde komma i tid, eller jag kunde luta mig tillbaka och njuta av att jag fick 80 minuter extra med min härliga bok!

Jag valde att njuta av min bok! 

"The black magician trilogy" av Trudi Canavan, en härlig fantasytrilogi med massor av magi!
Samtidigt på ett annat tåg satt en annan av seminariedeltagarna. Hon valde det första alternativet och var riktigt sur och bitter när hon kom fram. Det vällde fram missnöje från henne, att förseningarna hade tagit massor av hennes värdefulla tid.

Inte bara var HON sur, det smittade av sig på oss andra också. Här har vi en människa som är så van vid sitt eget gnäll att det har blivit en livsstil (jag har träffat henne förut och hon hittar alltid något att gnälla om). Hon märker inte själv vad som kommer ur hennes mun och hur det påverkar andra runtomkring. Dessutom stal hon av MIN tid när hon gnällde på förseningarna i flera minuter...

Jag vet inte om det är att man börjar bli gammal eller något ;) men jag känner att jag har inte tålamod med sådant längre. Varför ska jag tillåta någon att stjäla massor av energi från mig och få mig att bli tjurig och gnällig?!?

Okej, jag förstår att man kan bli irriterad över sådana här saker, men när man tänker på det rent objektivt - vad tjänar det till? (Och ja, om det skulle innebära att jag t.ex. skulle missa mitt flyg till en efterlängtad semesterresa, så skulle jag nog ha väldigt svårt att bli annat än väldigt arg och frustrerad!)


JAG KAN INTE påverka signalfelet.

JAG KAN INTE göra att tåget kommer fram i tid.

JAG KAN välja att göra det bästa av situationen.


Visst finns det dagar när det är ruggigt svårt att hålla sig från att gnälla. Kanske man måste få tillåta sig att ha sådana dagar ibland. Jag har varit riktigt gnällig ibland, men jag försöker bättra mig. Jag försöker tänka på hur det påverkar dem som blir mottagare av allt gnäll. Har jag rätt att dra ner dem till min tjuriga nivå? Har jag rätt att suga i mig deras energi tills jag inte lämnar något kvar?

De flesta av oss har åtminstone en i vår närhet som har tendenser att alltid gnälla. Jag har börjat utveckla försvarstekniker mot dessa människor. :)
Man kan se ut som om man lyssnar och mhmm:a ibland, medan man egentligen tänker på andra, roligare saker. Man kan byta ämne! Eller man kan helt enkelt fråga vad de tänker göra åt saken. I bästa fall kommer det något konstruktivt ur det hela! :)

Tänk positiva tankar idag!!! :)

Livet är för kort för att gnällas bort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar